top of page

Bestridt faktura: Slik håndterer du innsigelser fra kunder

  • Forfatterens bilde: GratisFakturering
    GratisFakturering
  • 19. aug.
  • 3 min lesing

To kollegaer diskuterer en bestridt faktura og hvordan innsigelsen fra kunden skal håndteres

Når en kunde ikke er enig i fakturaen


Du har levert en jobb, sendt fakturaen og venter på betaling. Så kommer meldingen: “Jeg er ikke enig i denne fakturaen.”


Hva gjør du da?


For småbedrifter, organisasjoner og frilansere kan dette være krevende. En ubetalt faktura kan ha stor betydning for økonomien, og derfor er det viktig å vite hvordan du bør håndtere en innsigelse på faktura på en profesjonell måte.

Hva er en innsigelse – og hva betyr det for deg?


En innsigelse betyr at kunden protesterer mot fakturaen. Det kan handle om pris, mengde, kvalitet på arbeidet, eller rett og slett misforståelser.


Når en faktura er bestridt:


  • Den kan ikke sendes til inkasso før uenigheten er avklart.

  • Kunden må forklare hva de mener er feil.

  • Du må vurdere om innsigelsen er berettiget eller ikke.


👉 En innsigelse stopper prosessen midlertidig, men den gjør ikke kravet ugyldig.


Vanlige grunner til at fakturaer bestrides


  • Prisavvik 

    kunden mener beløpet ikke samsvarer med avtalen.

  • Tidsbruk

    Uenighet om antall timer som er fakturert.

  • Leveringskvalitet

    Kunden opplever at arbeidet ikke er godt nok.

  • Feil eller mangler

    Fakturaen inneholder regnefeil eller feil opplysninger.

  • Manglende avtale

    Kunden hevder å ikke ha bestilt det som er levert.

Hvordan bør du reagere?


1. Ta innsigelsen på alvor

Be alltid om at kunden sender protesten skriftlig. Det gir deg dokumentasjon hvis saken drar ut.


2. Gå nøye gjennom fakturaen

Dobbeltsjekk tall og detaljer. Små feil kan du enkelt rette opp med en kreditnota.

👉 Husk: Du kan alltid rette opp ved å lage en kreditnota og sende en ny faktura.


3. Snakk med kunden

Ofte skyldes innsigelser misforståelser. En telefonsamtale eller e-post kan rydde opp raskt.


4. Vurder om innsigelsen er saklig

  • Har kunden rett? Gi prisavslag eller korriger fakturaen.

  • Hvis klagen er ubegrunnet, må du stå fast på kravet.

Hvis dere ikke blir enige


Dersom dialog ikke fører frem, kan saken tas videre til forliksrådet. Her får begge parter legge frem sitt syn, og forliksrådet kan enten mekle eller avsi en dom.


En dom kan brukes som grunnlag for tvangsinnkreving via namsfogden.


👉 Les mer hos domstol.no

Sjekkliste for deg som får en innsigelse


  •  Be alltid om skriftlig innsigelse.

  •  Sjekk fakturaen nøye for feil.

  •  Dokumenter leveranser og avtaler.

  •  Snakk med kunden og forsøk å finne en løsning.

  •  Skill mellom reelle og ubegrunnede innsigelser.

  •  Gå til forliksrådet hvis dere ikke blir enige.

Ofte stilte spørsmål om bestridte fakturaer


Hva betyr det egentlig at en faktura er bestridt?

Det betyr at kunden har protestert på innholdet i fakturaen – for eksempel pris, antall timer, kvaliteten på arbeidet eller fordi de mener de ikke har bestilt det du har levert. Når en faktura er bestridt, må prosessen settes på pause til dere har avklart saken.

 Kan jeg fortsatt sende purring eller inkasso når fakturaen er bestridt?

Nei. Du kan ikke sende purringer eller gå til inkasso på en faktura kunden har klaget på. Først må uenigheten løses, enten direkte med kunden eller gjennom forliksrådet.

Må kunden slippe å betale når de bestrider fakturaen?

Nei. En innsigelse betyr ikke at kravet bortfaller. Kunden må forklare hvorfor de mener fakturaen er feil. Hvis innsigelsen ikke er saklig, har du fortsatt rett til å kreve betaling.

Hva gjør jeg hvis jeg ser at fakturaen min faktisk inneholder feil?

Da bør du korrigere feilen så raskt som mulig. Det gjøres ved å lage en kreditnota og sende en ny, riktig faktura. Det viser profesjonalitet og bidrar ofte til å løse konflikten raskt.

Hvor lang tid har kunden på å sende en innsigelse?

Kunden kan sende innsigelse fra fakturaen er mottatt og helt frem til forfall. Etter forfall kan de fortsatt klage, men da må de kunne dokumentere hvorfor fakturaen er feil.

Hva skjer hvis vi ikke blir enige?

Da kan saken tas videre til forliksrådet. Der får både du og kunden legge frem saken, og forliksrådet kan avsi en dom som avgjør om kravet er gyldig.

Kan jeg stoppe automatisk purring i GratisFakturering.no hvis kunden har klaget?

Ja. I systemet vårt kan du enkelt velge bort automatisk purring og inkasso for en faktura som er bestridt, slik at du har full kontroll på prosessen.

Bruk innsigelser som læring


En bestridt faktura er frustrerende, men også en mulighet til å styrke rutinene dine. Med tydelige avtaler, dokumentasjon og ryddige fakturaer unngår du mange konflikter i fremtiden.

Kom i gang med gratis fakturering


Hos GratisFakturering.no kan du opprette profesjonelle fakturaer helt gratis. Enkelt, ryddig og uten skjulte kostnader. Perfekt for småbedrifter, organisasjoner og frilansere.



 
 
 
bottom of page