VILKÅR OG BETINGELSER
1 Partene og avtalen
Tjenester tilbudt via gratisfakturering.no leveres av selskapet Accounting24 AS, org. nr. 935 330 068, Beddingen 14, 7042. (heretter Gratisfakturering). Kunden er den virksomhet som registrerer seg som bruker av de tjenester som Gratisfakturering tilbyr via digitalt kunderegistreringsskjema (heretter Brukeren).
Avtalen gjelder mellom Gratisfakturering som leverandør og Brukeren som kunde. Rettigheter og plikter mellom Gratisfakturering og Brukeren reguleres av de vilkår og betingelser som fremgår av dette avtaledokumentet med tilhørende bilag. Ved registrering som Bruker på Gratisfakturering, aksepterer Brukeren disse avtalevilkårene (heretter Avtalen).
2 Ytelsen
2.1 Vilkår for å kunne benytte tjenesten
Person med fullmakt til å binde Brukeren må inngå denne Avtalen med Gratisfakturering, herunder gi
tilstrekkelige opplysninger til at Gratisfakturering har mulighet til å gjennomføre kundekontroll dersom dette blir nødvendig.
Mindreårige har ikke anledning til å ta i bruk Gratisfakturering sine tjenester uten at det foreligger et skriftlig samtykke i samsvar med vergemålsloven § 11.
Ved bruk av Gratisfakturering må bedriften være registrert som en juridisk person (aksjeselskap,
enkeltmannsforetak eller annen representert organisasjonsform) i Norge og ha bankkonto i en norsk
bank.
Brukeren må ha satt seg inn i og akseptert denne Avtalen.
Gratisfakturering reserverer seg retten til å nekte godkjenning for bruk dersom den registrerte Brukeren ikke oppfyller vilkårene i henhold til denne Avtalen. Det samme gjelder dersom Gratisfakturering finner at Brukeren innebærer en uakseptabel risiko for Gratisfakturering, det vil si bedrifter eller foretak med lav kredittrating, bedrifter eller foretak som kan skade Gratisfakturering sitt omdømme eller bedrifter eller foretak som bryter norsk lov.
Dersom Brukeren endrer navn, adresse, bransje, kontonummer eller andre relevante opplysninger, skal
Gratisfakturering straks varsles om dette. Varsel skal sendes per e-post til post@accounting24.no. Brukerinformasjon skal jevnlig oppdateres på Brukerens brukerprofil.
2.2 Tjenesteytelsen
Gratisfakturering er en tjenesteyter hvor Brukeren kan få utført diverse tjenester i forbindelse med utstedelse og oppfølging av fakturaer. Gratisfakturering muliggjør registrering av faktura, utsendelse av faktura, utsendelse av fakturakopier, betalingsoppfølging av sendte fakturaer m.m.
Betalingsoppfølging etter forfall skjer av vår samarbeidspartner Collectors AS, som er leverandør av purre – og inkassotjenester. Det er egne vilkår for purring og inkasso.
All utsendelse av faktura er å betrakte som næringsvirksomhet. Brukeren aksepterer ved inngåelse av
denne Avtalen at bruk av tjenester levert av Gratisfakturering faller inn under kategorien næringsvirksomhet. Dette er uavhengig av om Brukeren sender ut faktura i sitt eget navn eller virksomhetens navn.
3 Brukerens anvendelse av ytelsen
Brukeren får på de vilkår som fremgår av denne Avtalen en ikke-eksklusiv, betalbar, ikke-overførbar
bruksrettighet til produktene som dekkes av tjenestene, i tjenesteperioden.
Brukerens bruk av Gratisfakturering sine tjenester som det abonneres på begrenses til Brukerens ordinære virksomhet i landet hvor Brukeren har hovedkontor. Med Brukerens ordinære virksomhet menes alle aktiviteter som er eller med rimelighet kan bli en del av Brukerens virksomhet som foregår i ledd av næringsvirksomhet. Anvendelsen av Gratisfakturering gjelder kun for faktura sendt til mottaker på norsk adresse.
Brukeren kan kun benytte Gratisfakturering til å sende enkeltstående fakturaer og kun når det foreligger gyldig avtalegrunnlag for dette mellom Brukeren og sluttkunden. Utsendelse av massefaktura er ikke tillatt og vil anses som et vesentlig mislighold i henhold til denne Avtalen.
Brukeren kan ikke benytte Gratisfakturering til salg av produkter og tjenester som er forbudt i Norge eller til aktiviteter som ikke er i henhold til norsk lov og som kan skade Gratisfakturering sin merkevare og omdømme.
Brukeren har eneansvar for å innberette lovpålagt dokumentasjon til myndighetene.
Bruker legger selv inn data som grunnlag for utsendelse av faktura, og innestår for at informasjonen er korrekt. Valg av forsendelsesmåte og evt. betalbare tjenester gjøres for hver enkelt faktura.
Brukeren må selv registrere betalinger på fakturaer og evt. endringer i kravet, i fakturasystemet.
3.1 Betalingsoppfølging, purre- og inkassotjenester
Brukeren har anledning til å velge bort automatisk purring og inkasso når det registreres inn faktura. For saker som blir oversendt til purring og inkasso har Brukeren akseptert vilkår og betingelser for purring og inkasso.
Dersom betaling eller stans av saken ikke er registrert innen 13 dager etter fakturaforfall, oversendes kravet til Collectors som overtar den videre dialogen med Bruker.
Når Brukeren legger inn en faktura med forfallsdato som allerede har passert, vil denne bli oversendt til Collectors AS dagen etter.
Brukeren er ansvarlig for å løpende kontrollere om faktura betales, og å registrere innbetalinger eller endringer i kravet i fakturasystemet uten ugrunnet opphold. Dette gjelder også etter kravet er oversendt til Collectors.
Bruker plikter for øvrig å sette seg inn i sine forpliktelser og rettigheter etter betalingsoppfølging er overtatt av Collectors, som fremgår av vilkår og betingelser for purring og inkasso.
4 Personvern og informasjonssikkerhet
4.1 Personvernopplysninger
Denne Avtalen regulerer forholdet mellom Brukeren som behandlingsansvarlig og Gratisfakturering som databehandler i henhold av de personopplysninger som behandles gjennom bruk av Gratisfakturering sine tjenester.
Brukeren er behandlingsansvarlig i henhold til GDPR for de personopplysninger som samles inn og
behandles i forbindelse med kjøp og salg av de varer og tjenester som Brukeren tilbyr til sine kunder.
Gratisfakturering behandling av personopplysninger på vegne av Brukeren som behandlingsansvarlig reguleres av denne Avtalen. Eventuelle endringer i behandling av personopplysninger i henhold til denne Avtalen skal meddeles Brukeren.
Partene skal behandle personopplysninger i tråd med personvernforordningen (forordning 2016/679)
("GDPR"), personopplysningsloven med forskrifter og annet regelverk som gjennomfører
personvernforordningen.
Gratisfakturering skal ved forespørsel bistå Brukeren med å oppfylle pliktene etter personvernforordningens artikkel 15-17, 28 og 32-36 ved å innen rimelig tid tilgjengeliggjøre dokumentasjon i den grad det er nødvendig for å oppfylle forpliktelsene etter forordningen. All bistand fra Gratisfakturering skal foretas etter skriftlig anmodning og faktureres med avtalt timehonorar etter medgått tid.
Ved behandling av personopplysninger gjennom fakturaprogrammet vil Gratisfakturering lagre, behandle og overføre data knyttet til navn, telefonnummer, epost og adresse til registrerte Brukere og deres kunder.
Ved inngåelsen av denne Avtalen bekrefter Brukeren at det foreligger tilstrekkelig behandlingsgrunnlag for behandling av personopplysninger og at disse behandles i henhold til personopplysningsloven og personvernforordningen (GDPR).
Brukeren har plikt til å melde avvik til Datatilsynet og eventuelt til de registrerte uten ugrunnet opphold.
4.2 Sikkerhet
Ved brudd på sikkerhetsbestemmelsene kan Gratisfakturering heve avtalen i samsvar med punkt 9.
4.2.1 Svindel
Gratisfakturering har rett til å kontrollere Brukerens overholdelse av denne Avtalen. Brukeren plikter å rette seg etter tiltak som Gratisfakturering iverksetter for å redusere svindelforsøk.
4.2.2 Terrorbekjempelse
Dersom Gratisfakturering får kjennskap til eller har begrunnet mistanke om at Brukeren benytter tjenestene på ulovlig måte eller til ulovlig formål, eller Brukeren har latt andre benytte tjenesten på slik måte kan Gratisfakturering iverksette tiltak for å stoppe eller håndtere situasjonen.
4.2.3 Hvitvasking
Gratisfakturering har rett til å gjennomføre kundekontroll ved etablering av kundeforholdet og løpende gjennom kundeforholdets varighet. Brukeren plikter å gi fyllestgjørende opplysninger i forbindelse med Gratisfakturering sin plikt til gjennomføring av kundekontroll. Dersom det gjøres endringer som er relevante for kundeforholdet eller det foretas endringer av reelle rettighetshavere, skal Brukeren varsle Gratisfakturering om dette straks.
4.2.4 Terminering av Avtalen
Brudd på sikkerhetsbestemmelsene i punkt 4.2 innebærer vesentlig mislighold av Avtaleforholdet fra Brukerens side og Gratisfakturering har rett til å heve av Avtalen i samsvar med bestemmelsene inntatt i punkt 9. Gratisfakturering har også anledning til å anmelde og/eller rapportere Brukerens anvendelse av produktplattformen til relevante myndigheter.
5 Immaterielle rettigheter og markedsføring
Gratisfakturering beholder alle immaterielle rettigheter knyttet til tjenesten. Brukeren får en midlertidig, begrenset bruksrett til å benytte tjenesten, herunder merkevaren Gratisfakturering, til å informere om Gratisfakturering som betalingsmetode i sin virksomhet. All bruk av Gratisfakturering sine immaterielle rettigheter skal skje i henhold til denne Avtalen.
Enhver bruk av Gratisfakturering sine immaterielle rettigheter i markedsføring krever skriftlig forhåndssamtykke fra Gratisfakturering.
Denne bruksretten fratas ved opphør av Avtalen der Brukeren er forpliktet til å fjerne alt materiell
forbundet med Gratisfakturering sine immaterielle rettigheter og fjerne alle henvisninger til tjenesten.
6 Vederlag for bruk av Gratisfakturerings tjenester
Brukeren skal betale Gratisfakturering vederlag for tjenesten i samsvar med de til enhver tid gjeldende
pris- og betalingsbetingelsene som fremkommer på hjemmesidene til Gratisfakturering.
Betalbare tjenester blir fakturert månedlig med 7 dagers betalingfrist. Et administrasjonsgebyr på kr 28 eks mva tilkommer
Ved unnlatt betaling fra Bruker innen betalingsfristen, kreves det forsinkelsesrenter i samsvar med Forsinkelsesrenteloven.
Ved purring til Brukeren på forfalte tjenester, benyttes Standardkompensasjon for inndrivelse,
som er fastsatt hvert halvår fra Regjeringen.
7 Avtaleperiode og oppsigelse
7.1 Avtaleperiode
Avtalen trer i kraft når Brukeren har fullført registrering og verifisert denne. Avtalen skal gjelde frem til Avtalen bringes til opphør i samsvar med disse Avtalevilkårene.
7.2 Heving av avtale og stenging av konto
Brukeren har rett til å stenge/slette sin konto hos Gratisfakturering ved å sende en anmodning om dette på epost, post@gratisfakturering.no, hvor det oppgis minst en av enten mobilnummer eller e-post benyttet ved innmelding.
Gratisfakturering har anledning til å overdra denne Avtalen til tredjepart til samme betingelser, men uten endringer i de løpende betingelser som er avtalt med Brukeren.
8 Ansvar
Brukeren er ansvarlig for sin bruk av tjenesten, for kundedata og kommunikasjon med andre mens Brukeren benytter Gratisfakturering sine tjenester og betalbare tjenester. Brukeren plikter å overholde de krav ved bruk som følger av denne Avtalen.
Gratisfakturering har ikke ansvar for at fakturaer utstedt av Brukeren blir betalt.
Gratisfakturering skal levere tjenester i samsvar med alminnelig faglig standard. Brukeren aksepterer at produktene kan ha feil, og at så langt annet ikke følger av skriftlig avtale mellom partene, leveres produktene "som de er".
Gratisfakturering kan ikke holdes ansvarlig for hverken direkte eller indirekte tap for Brukeren som er relatert til tjenesten og denne Avtalen, inkludert, men ikke begrenset til, tap av fortjeneste, kunder, omsetning, goodwill, data eller andre immaterielle tap. Dette gjelder uavhengig av årsaken til tapet, og selv om Gratisfakturering har varslet Brukeren om muligheten for slik skade.
Gratisfakturerings erstatningsansvar ved reklamasjon er under enhver omstendighet begrenset til prisen for Tjenesten.
Gratisfakturering er ikke ansvarlig for følger som skyldes offentlige bestemmelser eller force majeure, for eksempel skader som skyldes strømbrudd, streik, krig, naturkatastrofer, vannskader, brann, tekniske feil m.m.
Brukeren er ansvarlig for tap som oppstår for Gratisfakturering og som skyldes forsett eller grov uaktsomhet fra Brukeren.
9 Mislighold
Det foreligger mislighold fra Brukerens side i de tilfeller Brukeren ikke oppfyller sine plikter i henhold til denne Avtalen.
Gratisfakturering har rett til å stenge kontoen ved manglende betaling fra Brukeren og til å helt eller delvis heve avtalen som følge av Brukerens mislighold.
Gratisfakturering kan uten forutgående varsel si opp Avtalen og avvise betalingsoppdrag dersom Brukeren settes under administrasjon eller konkursbehandling.
En Part har rett til å avvise betalingsoppdrag og si opp Avtalen med umiddelbar virkning ved skriftlig
varsel til den andre Parten hvis det i forbindelse med den annen Parts virksomhet åpnes
gjeldsforhandlinger, akkord eller konkurs, eller annen form for kreditorstyring gjør seg gjeldende,
forutsatt at dette ikke strider med ufravikelig lov.
Gratisfakturering kan uten forutgående varsel avslutte kundeforholdet dersom dette har vært inaktivt de siste 12 månedene.
Heving for betalingsmislighold skal ikke skje dersom Brukeren betaler forfalt vederlag, med tillegg av
forsinkelsesrenter, før fristen utløper. Brukerkontoen vil i slikt tilfelle åpnes igjen.
Ved misbruk som for eksempel utstedelse av fakturaer i strid med gjeldende lover og regler kan
Gratisfakturering stenge Brukerens konto umiddelbart.
Gratisfakturering har rett til uten varsel å heve avtalen umiddelbart dersom Brukeren har benyttet Gratisfakturering sine tjenester med falsk identitet eller til å utøve annen kriminell virksomhet.
10 Diverse
Gratisfakturering har rett til å benytte underleverandører, men skal være ansvarlig for underleverandørers oppfyllelse som for sin egen oppfyllelse.
11 Tvister
Partenes rettigheter og plikter etter denne Avtalen bestemmes i sin helhet av norsk rett, der hver av
partene kan kreve tvisten avgjort ved de ordinære domstoler.
Verneting for denne Avtalen er Gratisfakturerings forretningsadresse.
Vilkårene er sist revidert 01.06.25
